دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ وهنر اراک
دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ وهنر اراک

دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ وهنر اراک

روابط عمومی کارورزی 2

خودروهای بی کیفیت وشیب تند تلفات جاده ای در تصادفات جاده ای

سیاری از راه های کشور از نظر شیب، عرض و علائم مشکلات فنی دارند و ار تمام خصوصیات لازم برای یک جاده استاندارد برخوردار نیستند / آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد ایران با تعداد 43.8 کشته در هر 100 هزار نفر، جزء کشورهای منطقه قرمز خطرناک در رانندگی جاده ای می باشد / در بسیاری از تصادفات این خوردو ها هستند که جان مسافران را در خطر می اندازند.
 این آمار تنها طی سه ماه در محور قائمیه- بابامیدان در استان فارس رقم خورده است. نوذر شفیعی " نماینده مجلس" میگوید بارها ازخطرناک بودن این جاده به وزیر راه شکایت کرده است. وی همچنین در آخرین تذکر خود به وزیر راه و شهرسازی گفت: قول و دستور مساعدی درخصوص بهبود وضعیت جاده قائمیه- بابا میدان داده اید اما این دستور در طبقات پایین وزارتخانه به فراموشی سپرده شد. آیا بیش از 20 کشته طی 3 ماه گذشته در یک جاده 35 کیلومتری کافی نیست تا وزارت راه به فکر باشد.

ایران پنجمین کشور دنیا در تلفات جاده ای است. آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد ایران با تعداد 43.8 کشته در هر 100 هزار نفر، جزء کشورهای منطقه قرمز خطرناک در رانندگی جاده ای می باشد. پژوهشکده حمل و نقل، زیان تصادفات و تلفات جانی در ایران را سالانه حدود 19 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

کارشناسان نبود جاده هایی با استاندارد کامل را یکی از علل مهم در تصادفات و بالابودن تلفات جانی میدانند. سرهنگ ضیا الدین "رئیس پلیس راه کشور" میگوید: در حال حاضر جاده های کشور ویژگی های کامل یک جاده استاندارد را ندارند و برای عبور رانندگان مناسب نیستند. سرهنگ ضیا الدین معتقد است بسیاری از راه های کشور از نظر شیب، عرض و علائم مشکلات فنی دارند و ار تمام خصوصیات لازم برای یک جاده استاندارد برخوردار نیستند.حمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس در رابطه با استاندارد نبودن جاده ها معتقد است که نمیتوان  تمام تقصیرات را بر گردن جاده های غیر استاندارد انداخت " به طور کلی نمی توان آماری را لحاظ کرد و هر پروژه و راه را می‌توان براساس مدیریت و کیفیت مواد به کار رفته مورد بررسی قرار داد"

دامادی دلیل بسیاری از تصادفات را نبود خودروی مناسب میداند "دلیل برخی از تصادفات و سوانح موجود می‌تواند راه ها و جاده های غیر استاندارد باشد ولی ضعف خودروها بیشتر از جاده های خطرناک تصادفات و تلفات جانی بالا می برد".

خودروهای بی کیفیت ضریب تلفات جانی در تصادفات را بالا می برد و در بسیاری از تصادفات این خوردو ها هستند که جان مسافران را در خطر می اندازند. ابوالفتح نیکنام عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر این باور است خودروسازان به خاطر پرداخت یارانه های بی حساب و کتاب هیچ میلی به رقابت ندارند به همین خاطر کیفیت و استاندراد های لازم در خودروها را رعایت نمی کنند.

نیکنام در ادامه میگوید که اگر پرداخت یارانه ها نبود خودروسازی های داخلی در رقابت با خودروهای خارجی ورشکست می شدند " اگر یارانه به شرکت‌های خودروسازی داخلی پرداخت نمی‌شد، این شرکت‌ها، هم‌اکنون وجود خارجی نداشتند؛ ملت در طول این سال‌ها خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل را به ناچار استفاده و تحمل کرده است" 

علل انسانی  در ایران درصد بیشتری را در تصادفات دارد اما این موضوع می تواند به سرعت و با آموزش صحیح برطرف شود. اما مشکلات جاده ای و خودروهای بی کیفیت با توجه به فرایند طولانی اصلاح، اهمیت بیشتری نسبت به علل انسانی تصادفات دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.